luni, 4 august 2014

Organizarea bugetelor mici !

Pentru mine ,buget mic inseamna 2 salarii de 800 ron si eventual (caci nu e o regula ) tichete de masa , sau un salariu de 1500 de ron . NU , nu exagerez cu nimic , aceasta e salarizarea in zona unde locuiesc !Cum traiesti asa? De fapt nu traiesti , doar supravietuiesti  si reusesti doar daca ai un psihic cat de cat bun !Cum faci sa rezisti ?Am incercat acum ceva timp , pastrez si acum acele hartii modificate si analizate pe toate partile  . Concluzia la care am ajuns este ,ca nu se poate face o generalizare, nu poti spune : "uite, mergi pe sistematizarea asta si ai sa reusesti " . E foarte simplu de inteles de ce : pentru ca fiecare are prioritatile lui , preocuparile lui , lucruri care-i stabilesc bugetul ! Exista totusi cateva linii de trasat ,pentru a-ti examina cheltuielile , si ulterior  sa poti face unele ajustari .
  1 . Primordial este sa va urmariti cheltuielile , timp de 2-3 luni . Scrieti absolut tot , fara sa va judecati .  Personal am inceput aceasta analiza , undeva prin ianuarie- februarie , pentru ca ,in aceasta perioada , cheltuielile in familia noastra sunt mai mici , camara fiind prietena noastra cea mai buna .
sursa google

 2. Dupa aceasta perioada , puteti incepe sa decideti ( de comun acord cu membrii familiei ), de ce anume va puteti "debarasa ". Noi am hotarat ca putem renunta la dulciuri , ca putem face in casa, bors si paine de casa , dar mai ales , am introdus regula " gatesti o data , mananci de mai multe ori ".
 3. Am constatat ca dupa inca 2 luni de prioritare , am reusit sa ne ajungem cu datoriile cat mai aproape de normal . 
4. O regula pe care am adoptat-o in urma analizei , a fost, sa nu mai luam pe datorie , si sa "infiintam " pliculetul cu bani de sanatate , pentru ca am constatat, ca farmacia  era cea de care ne loveam cel mai des in a lua pe datorie .
5. Cu timpul am alcatuit meniul saptamanal ,rationalizand astfel alimentele, consumul de energie si apa .
    REPET ! Alcatuirea bugetului este un subiect inepuizabil , foarte variat , si care nu poate fi decat un reper, si in nici un caz ,un plan de actiune general ! Acesta difera foarte mult , in functie de locatie , loc de munca , numarul de membrii ai familiei , prioritati si principii de viata . Dar alcatuirea unui astfel de buget , a fost o binecuvantare pentru familia mea !
                  Sa aveti spor si inspiratie !!

27 de comentarii:

  1. 1500 lei in casa este venitul mediu pe economie. Ca si tine sunt mai mult de jumatate din populatia Europei.
    Cum se descurca? Nu stiu toti, dar eu asa cum ai spus: cu liste.

    Ce am invatat de la o profesoara din Belgia: frugalitate. Mancat mai putin ( normoponderal la limita de jos inseamna mai putine probleme de sanatate), haine mai putine, temp. mai mica in casa, mers cu bicicleta, carti de la biblioteca, gradinarit, etc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua Draga mea ! Din pacate foarte multi sunt angajati cu minimul pe economie , care este 850 ron brut , deci ca si suma totala in casa , ai dreptate ,avem 1500-1600 ron . Frugalitatea , este un stil de viata care nu poate fi aplicat tuturor , indiferent cat de mult ne-am dori asta . Personal , am un copil de 9 ani , deci alimentatia trebuie sa fie variata si cat mai naturala , si partea cea mai nefericita ,este ca stam la bloc , deci lipsa gradina ! ....De aceea am si spus , ca stabilirea unui buget , si implicit trasarea unor puncte fixe , nu se poate face decat la modul general ! Si cel mai important , tine foarte mult de caracterul fiecareia dintre noi : am cunoscut si cazuri extreme unde , o mamica foarte dedicata , a cedat psihic dupa o perioada de listat si chipzuit absolut tot. Trebuie sa recunoastem , ca la noi , "sa faci economie " , nu e o alegere , e o impunere ...si uneori e foarte greu de "digerat " acest sentiment ! Multumesc pentru vizita si sfaturile extrem de utile , si te astept cu mare drag oricand !

      Ștergere
    2. In momentul asta mai mult de jumatate din familii au acest venit. Majoritatea se descurca.
      Eu mi-am facut o mini gradina pe balcon, si sper sa gasesc la cineva in curte/ sa inchiriez o mica supr. sa imi fac gradina mea. 200mp2 zic ca e suficient.
      Si eu am o copila, ca a ta.
      Atentia mea (frugalitatea) se indreapta nu doar la mancare, ci in primul rand la celelalte facturi (reducere sau eliminare).

      Si eu cred ca depinde de caracter, dar si de vointa, si de educatie. Cea mai mare motivatie o da NEVOIA.

      Ștergere
    3. Foarte importanta este achitarea facturilor la timp ! Evitam penalitatile , deci o cheltuiala in plus ! Si da , nevoia ne invata , DACA DORIM SA INVATAM ! Pentru mine cea mai importanta sursa de informatii au fost blogurile.Organizarea unui buget sau listarea cheltuielilor , nu au fost prezente in viata mea de copil , deci a trebuit sa experimentez mult , deci mai mult autoeducatie decat educatie , si da , categoric da , multa vointa ! Multumesc de vizita si imbratisari dragi pentru buburuza !

      Ștergere
  2. Cand am dus-o mai rau cu banii am observat ca cea mai mare economie am facut-o ne-intrand in supermarketuri, astfel de la magazinul din colt n-am cumparat niciodata mai mult decat ceea ce-mi trebuie si devin si mai inventiva cu ceea ce am in camara si mai inventiva in general...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Maaarrree dreptate ai ! Pe noi ne-a ajutat enorm meniul saptamanal ! Chiar analizam cu sotul aceste perioade , si DA reusim sa ne organizam mult mai bine si sa rationalizam la maxim resursele alimentare si nu numai . Ba mai mult ,am fost mai bucurosi si chiar impacati cu ideea de economisire ! Pacat insa ca , desi am trecut prin aceste perioade de multe ori , nu am dobandit in totalitate disciplina , si iau "pauza " sa zic asa , atunci cand ar trebui sa continui . Deci inca mai avem de invatat consecventa ! E o lectie importanta ! Te imbratisez !

      Ștergere
  3. Mai cred ca trebuie sa ne facem cate o bucurie si noua si la copii cel putin 1-2ori pe luna, un mic exces, o mica surpriza :) si...cand avem copii trebuie sa fim foarte atenti la felul in care ne raportam noi la lipsuri si constrangeri pentru ca le transmitem si lor:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Categoric ..si cred ca , in subconstientul meu , cam asta era motivul lipsei de consecventa ....o razbunare nevinovata , care ne facea sa derapam de la" traseul " stabilit ! Trebuie mare rabdare si talent actoricesc , ca sa le dam impresia celor mici ca ,aceste etape sunt " normale" .E greu sa pastrezi aparentele , cand tu abia inveti ,cum se face asta . Dar uite asa , ne impartasim una alteia experientele personale , si mai invatam cate putin in fiecare zi ! Ca de obicei , o adevarat placere sa "vorbesc" cu tine , draga mea ! Pupici !

      Ștergere
    2. Anca, ca si tine, dupa ce am redus accesul la supermarket, am injumatatit cheltuielile cu mancarea.
      Astazi ma duc o data pe luna la supermarket, asa ca lista e obligatorie.

      Ștergere
  4. ma inscriu in categoria asta, cu 2 copii, unul de 10 si unul de 2 ani si nu ma descurc!! avem datorii de la o luna la alta si chiar o sa o iau razna...e greu sa decid de exemplu ce fel de carne sa iau, sunt preturi care variaza imens..in acelasi timp stiu ca nu pot da copiilor carne de proasta calitate..adica mai bine deloc...la noi mai sunt cheltuieli cu transportul, practic platim 3 abonamente in transportul public in perioada scolii...si multe altele.. si timpul si energia pt cautat sunt 0 acum...daca mi-ati putea da niste repere legat de locul de unde sa iau carne si oua si branza la preturi cat de cat bune dar care sa poata fi date la copii as fi linistita! piata vara e f buna..sunt ingrozita ca vine iarna... Ilinca M.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu imi fac provizii de vara, pe iarna. Gasesc vinete ieftine -copt si congelat, fructe ieftine: compot/ marmelada/ gemuri, toamna cu 10-20 lei iau zarzavat (4-5 dovlecei,1-2kg ardei rosii din aia mici si patati, 2-3 teline, cu frunze etc :totul pportionat si congelat si am toata irna pt ciorbe si mancaruri. Pt iarna, adaug in alimentatie fasole/ linte/orez (vara le consum rar), care le cumpar vrac, sa ies ieftin (de fapt, tot ce cumpar vrac e o solutie buna: faina de la producatori, cate 10kg, pt piine, fasole 3-4 kg, 10 kg de mere etc). In plus, personal consider ca proteina animala nu e cea mai importanta in alimentatie, asa ca ea trebuie sa fie un ingredient secundar.
      Cand am de unde, cumpar 1/4 de porc, si am pt cateva luni. In trecut aveam un magazin Penes Curcanul aproape, de unde cumparam spate de curcan 2kg saptamanal (3-4lei kg), pe care il dezosam si aveam carne de perisoare, iar oasele deveneau o piftie /supa de galusti nemaipomenita. Oua si lapte iau de producatori.
      Cand nu mai ai inspiratie, cauta pe google, este pe forum.desprecopii.com un subiect cu 300 lei pe luna, masa pt 2 adulti - si e o masa consistenta, si diversa.

      In rest, sunt atenta la celelalte facturi, si le reduc/ elimin. Cand mi-e greu, am renuntat la tv, renuntat la mobil, net, redus temp. in casa si consumul de apa (vara fac dusuri mai des ca transpir, iarna la 2 zile si scurte); pe partea de electricitate am renuntat la calcat, feon, tv, redus calc. aer conditionat, si in final s-a injumatatit factura.

      Eu nu concep sa intru pe minus cu cheltuielile, asa ca daca am o lina grea, pe urmatoarele reduc drastic. Probabil aici e educatia primita de la bunici. Astazi am invatat ca educatia cuprinde ce se vede in casa, implic copilul la construit lista de cumparaturi, facut bugetul lunar, si discutat ce facem cu ce raman.

      Ștergere
  5. Bine ai venit in casuta mea ! Dupa cum am observat ,mai toate avem liste , sigur si tu ,tot cu ele dupa tine umbli . Personal , cea mai mare economie am facut-o alcatuind meniul saptamanal , si care m-a ajutat foarte mult . Acum , prospetimea si calitatea alimentelor , e o problema indiferent de buget .In orasul in care locuiesc , am avut norocul cu un abonament la lapte , branza si oua ,lucru pe care l-am facut cam 5 ani .Acum ,tot cumparatul de la taran ramane baza .Iau mereu de la acelasi , si astfel am garantia lucrului proaspat ! Cat despre preturi , si mai ales ca vie iarna , aici din pacate nu putem negocia ! Stiu insa din propria experienta , ca daca merg in piata din oraselul meu ,unde gasesc doar 2-3 tarani cu marfa ce ma intereseaza , pretul este mai ridicat decat, daca merg in orasul alaturat , unde taranii sunt mai multi si cu produse mai variate . Si uite asa , am ajuns sa fac cumparaturi o singura data in saptamana , optimizand efortul si reducand cheltuielile . Urmaresc totusi si ofertele din marketuri , pentru ca, o data la 2 saptamani merg acolo ,dupa produsele de curatenie si igiena personala ! Acum ,situatia poate fi diferita de la o familie la alta :cu ce mergem (masina sau microbuz,respectiv tren ), luam copii cu noi sau avem posibilitatea sa-i lasam cu cineva , etc . Cat despre consumul de carne , la noi e variat : avem meniu pe zilele saptamanii : luni - pasare , marti - vita , miercuri - zi fara carne , joi - peste, vineri -post , sambata si duminica se mananca tot din frigider , adica daca mai am o portie de ciorba , si doua de tocanita (spre ex) se consuma acum . Asa nu aruncam nimic ,si golim si frigiderul pentru saptamana urmatoare ! O sa scriu o postare despre asta cat de curand ! Sper ca ti-au dat ceva idei ,obiceiurile casei mele si te mai astept cu mare drag oricand doresti !

    RăspundețiȘtergere
  6. Un lucru care ma ajuta este traiul in comunitate.

    De ex. rog vecinele sa ma anunte la anumite oferte: orez, faina, zahar, paste (faina mai iau de la producatori locali) -dupa cele ce s-au terminat. Cumpar din astea canditati mari, nu toate o data, astfel ca luna asta pun de muraturi, iar luna viitoare iau 5kg orez. Astfel nu simt efortul financiar, dar mai ales cand imi aduce acasa (nu am masina decat 2 zile pe luna).
    Acum ceva ani, am cumparat un sac de faina si impartit intre cateva pers. Taranul a fost multumit, noi ca am luat faina mai ieftina decat in magazin si de buna (piinea e mai gustoasa...).
    La fel, toamna am cumparat un vitel/ porc impartit in 4. Cele 20kg carne le-am impartit pe 10 saptamani, oasele au devenit piftie / zama de oase.
    La fel, pt a reduce / elimina taxele bancare, cate una platea direct facturile si nu mai faceam trasnferuri bancare. Alta a studiat piata si a decis sa ne mutam conturile (la BTRL au fost atunci cele mai mici comisioane).
    Haine am primit pt copil, si am dat mai departe. Carti, jocuri le schimbam intre noi. Cosmetice ce nu mi-au placut/ nu imi priesc, la fel am dat, poate e mai norocoasa vecina.

    Daca acum 3 ani ma descurcam de la o luna la alta (cu salariul mediu pe economie), astazi pun si deoparte 10% din venit.

    Fericirea vine din lucruri simple si calde, de unde nu ma astept.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Placute si utile inimii mele sunt sfaturile tale ! Chiar acum o luna am renuntat la carduri , unde intradevar e mare jecmaneala . Cu hainutele pentru copil la fel procedez si eu ! Cu spatiul de depozitare insa , stam prost - un apartament de 3 camere de 50 m patrati nu permite atat spatiu de depozitare , asa ca stocurile sunt limitate drastic ! Evidenta si organizarea in casa sunt lucruri care iti ofera liniste si siguranta si categoric DA , trebuie sa ne implicam copilasii in aceste activitati , pentru ca deprinderea lor sa se faca in mod natural si de la varste fragede ! Nespusa placere ,am cand iti citesc comentariile ,si-ti multumesc pentru ele....sunt pline de detalii si amanuntite , exact asa cum imi plac mie !!!..Te imbratisez cu mult drag !

      Ștergere
  7. Si apartamentul nostru are aceeasi suprafata. Pentru noi, de ajutor sunt dulapurile inalte si paturile cu sertare sub saltea/ lada de depozitare.
    Cardurile de credit sunt, intr-adevar, o problema. M-am bucurat enorm cand le-am lichidat, chiar daca a fost greu si a durat si mult...

    RăspundețiȘtergere
  8. Da , dulapurile inalte sau suspendate sunt de un real ajutor ! Balconul care ocupa si rolul de camara insa , este cu adevarat mic! Unde sa-ti intinzi o rufa la uscat ( caci fumul de la sobe te cam obliga ) ,cand trebuie sa pui si un dulap pentru conservele de iarna ? Si uite asa limitam stocurile de alimente ! Multumesc pentru vizita !

    RăspundețiȘtergere
  9. DA , sa multumim pentru ce avem , este primordial ! Unii au mult mai putin , si par fericiti in simplitatea lor , si sigur secretul este , multumirea !

    RăspundețiȘtergere
  10. Aici am gasit ceea ce cautam! Si in postarea ta si in comentariile lasate de fete. Stiu ca fiecare avem cheltuielile noastre: unii rate, altii copii, altii tratamente, etc., dar mai stiu ca o buna "dramuire" a banilor si mincarile gustoase facute in casa ori mersul pe jos pina la serviciu si apa si sapunul (in loc de creme de dus sau cine-stie-ce alte produse scumpe) ne pot ajuta sa supravietuim si chiar sa punem ceva de-o parte.

    M-am hotarit sa fac meniu pentru toata saptamina. Dintr-o ciorba/supa vom minca doua zile si la felul doi o sa fac ceva simplu, dar consistent. Cit despre dulciuri... o data pe saptamina - simbata - e de ajuns. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur enorm ca ti-ai gasit raspunsuri in cadrul acestei "discutii " ! Sunt convinsa ca vei descoperi si alte metode care sa-ti foloseasca pe parcursul economisirii . Totul este sa perseveram , sa nu abandonam la primul esec , sa ne stabilim targhete mici , si astfel vom gasi metoda care ni se va potrivi cel mai bine . Si cel mai important ...sa ne acordam timp si rabdare , atat noua cat si celor din jurul nostru ! Mult succes in tot ceea ce vei dori sa faci , si daca ai idei noi , te asteptam sa ni le impartasesti . Toti invatam din experienta , a noastra si a celor din jur !!..Multumesc nespus pentru vizita si te astept in casuta mea oricand vei dori !!

      Ștergere
  11. Mi-a placut nespus postarea aceasta si sper sa pot pune in practica sfaturile tale.
    Nu sunt deloc organizata cu banii, poate si din cauza problemelor de sanatate nu ma pot organiza nicicum insa mi-ar placea foarte mult sa pot sa fac niste schimbari.
    Momentan avem multi bani aruncati si cel mai mult se arunca pe mancare pentru ca nu sunt organizata cu meniurile (gatesc cand pot si in rest mancam ce apucam) si cand merg la supermarket cumpar si ceea ce nu-mi trebuie, foarte mult mi-a placut sa citesc de economisirea banilor la chioscul din colt si imi aduc aminte ca atunci cand era sotul plecat in delegatii cheltuiam putin si ramaneam si cu bani iar cumparaturile le faceam si eu tot la un fel de chiosc.
    Ma duc sa ma uit acum si pe postarea ta cu meniul alcatuit pe saptamana. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit in casuta mea Sinziana ! Si noi tot la mancare am considerat ca trebuie sa facem economii , apoi in stransa legatura cu asta , am adoptat rutinile zilnice , care ne-au ajutat sa economisim lumina si apa . Tentatiile sunt multe , mai ales in preajma sarbatorilor . Sa-ti dea Domnul putere si inima buna , cu spor in toate .Te imbratisez cu drag !

      Ștergere
  12. Buna,

    Mulțumesc pentru atatea sfaturi utile. Stie careva dintre voi un detergent ieftin care sa scoată petele de mâncare ? Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit in casuta Andreea! ...Mare belea cu petele . Te inteleg ! Albiturile le mai salvam cu ACE ,dar de pe rufele colorate , inafara de clatit cu apa rece imediat cum se patau , sincer cam greu. Depinde foarte mult si de tipul de pata ... stiam ceva de genul , ca peste uleiul sarit pe haine sa pui imediat faina , apoi spalata rufa . Sper sa mai citeasca cineva postarea asta si sa primesti mai multe sfaturi . .. Imbratisari si multumesc pt vizita !

      Ștergere
    2. Cineva mi-a recomandat bicarbonat de sodiu. La mine a functionat.

      Utile genul acesta de postari!

      Ștergere
  13. Mulțumesc pentru răspuns. Eu am trei copii mici. Mi- e cam greu sa urmăresc petele😁. Intr-adevăr detergentii scumpi scot toate petele dar ma gândeam ca a venit vremea sa fac ceva economie si poate cineva poate sa mă ajute cu un răspuns. A încercat cineva săpun de casa in masina de spălat? Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In masina de spalat nu ... dar cand Diana era micuta , frecam cu sapunul fecare lucrusor si le lasam asa vre-o 2-3 ore ... apoi le spalam de mana . Chiar nu stiu daca ar merge in masina ! Dar rezultatele spalarii cu sapun de casa , sunt net superioare oricarui detergent ! Te imbratisez !

      Ștergere
    2. Nuci de sapun...ecologic, sanatos, ieftin si cu rezultate bune. Pentru haine un pic mai murdarele se adauga in cuva masinii bicarbonat (o lingura-doua).

      https://blogarealacotidiana.blogspot.com/2017/06/nucile-de-sapun.html?m=0#comment-form

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Totalul afișărilor de pagină